Friday, February 21, 2014

Perbezaan

Assalamualaikum, dan selamat sejahtera :)

Kemy tak tahulah ni perkara yang normal atau tak.

Kemy perasan, kalau orang lain macam senang sangat nak outing, nak keluar pergi bandar, nak pergi rumah kawan, senang cerita nak keluar rumahlah.

Macam, cakap je bila dan dekat mana, hah, terus boleh pergi.

Kalau Kemy, nak keluar tu kena rancang awal-awal, like betul-betul awal. Tu pun belum tentu boleh keluar.

Kalau nak keluar rumah tu, kena fikir macam-macam. Mak ayah bagi tak nak keluar, ayah free tak nak tolong hantar dan ambil, dah banyak kali keluar ke, house chores. Banyak benda kena consider sebelum keluar.

Kalau semua persoalan tu dah lepas pun, Kemy rasa tak sedap hati juga nak keluar. Yelah, Kemy bukan jenis yang keluar nak lepak-lepak macam tu. Kalau nak keluar tu mesti bersebab. Lepas tu kadang-kadang fikir juga, mak ayah memang betul-betul bagi ke nak keluar? Sebab kalau fikir balik, kalau Kemy keluar mesti macam tak ada orang dekat rumah.

Sebelum ni Kemy keluar pun bila ada kelas hari Sabtu. Bila kelas habis keluar dengan kawan-kawan, sebab alang-alang dah keluar rumah. Tu pun kena fikir juga siapa nak ambil nanti.

Jadi, bila tengok orang lain ni, yang sebaya atau lagi muda dari Kemy lah,  mudah je nak lepak dengan kawan-kawan Kemy rasa macam mereka ni memang mak ayah tak kisah ke keluar macam tu je?

Tak pun, ada juga yang Kemy perasan, sesetengah tu buat mak ayaha macam drebar, y bawa diorang ke sana ke sini. Mungkin mak ayah tu rela, tapi tak ke tu macam mempergunakan ibu bapa?

Mungkin Kemy je yang macam ni. Sebab orang sekeliling Kemy macam tak pernah sebut pasal masalah ni, kecuali Sapphire Flower.

Tapi, Kemy tak adalah sampai nak merungut dan rasa tidak adil.

In fact, Kemy rasa lebih selamat macam ni, lebih terjaga. Sebab setiap tingkah laku Kemy, mak ayah atau kakak-kakak Kemy tahu dan nampak. Kalau ada yang salah mereka boleh tegur. Dan alhamdulillah, Kemy bukanlah jenis yang bermasalah sosial atau terlalu mengikut dengan arus remaja sekarang. Dan Kemy rasa bertanggungjawab, sebab sebelum keluar Kemy akan fikir dulu jika ada apa-apa perkara yang belum diselesaikan Kemy dalam rumah. Maknanya Kemy tak nak keluar dari rumah dengan adanya perkara yang belum disiapkan dalam rumah. Tak naklah menyusahkan orang lain.

Mungkin bagi orang lain Kemy ni skema, anak mak, anti sosial. Peduli apa. Kemy tak kisah. Asalkan Kemy tahu apa yang Kemy nak buat dan tak bersalahan dalam Islam.

Kalau asyik fikir pandangan orang lain dalam setiap genap kehidupan baik jadi hamba abdi saja. Kemy hidup untuk Kemy, bukan untuk orang lain.

Pernah juga ada seorang kawan lama Kemy ni ajak jumpa keluar, tapi selalu berkebetulan Kemy memang tak boleh keluar masa tu. Kemy tak tahulah dia fikir apa, boleh jadi dia fikir yang Kemy memang tak nak jumpa dia. Tapi, tolonglah, tolonglah faham situasi orang lain.
Bukan semua orang hidup dengan cara yang sama seperti kita hidup.

Kesimpulannya, Kemy buat rumusan yang kehidupan Kemy ni dalam golongan yang terjaga atau high class dalam masyarakat. Mungkin ada yang salah faham istilah high class, bagi Kemy maksudnya Kemy bukan seperti majoriti masyarakat sekarang, lebih mementingkan kehidupan bersosial dari kehidupan bermartabat.

Maruah diri adalah tanggungjawab sendiri untuk dijaga.

Sekian, kalau ada yang tersalah silap, atau ada yang tersinggung, maafkan Kemy, Kemy tak bertujuan untuk berbuat begitu. Hanya ingin meluahkan apa yang terpendam.

Assalamualaikum :)

No comments:

Post a Comment